3 boekentips voor ondernemers, voor in de zomervakantie!
Veel leesplezier gewenst!
08 Juli 2021 - Categorie AlgemeenEen béétje ondernemer inspireert zichzelf. Elke dag. Maar in de zomer(vakantie) heeft de ondernemer er wellicht wat méér tijd voor. Gewoon om lekker wat te lezen.
Ik snap dat u in de aanloop naar de zomervakantie uiteraard geen tijd hebt om lang te snuffelen in de boekwinkels of online van site naar site te surfen. Daarom heb ik de drie MUST-READ-BOEKEN voor de zomervakantie 2021 op een rijtje gezet.
Meteen kopen dus. En, prettige vakantie!
1.
DWINGELAND (Orwell in de polder)
Een absolute aanrader. Juist ook voor de ondernemer die de wereld een beetje beter wil begrijpen, de context wil kunnen duiden en daardoor betere strategische keuzes kan maken voor de koers van zijn bedrijf in een tijdgeest waarin 'cancel culture' aan de orde van de dag is én ook bedrijven treft.
Nee, het boek is niet een specifiek onderemersboek (dus geen ondernemers- of marketingtips) maar het boek legt op heldere wijze bloot waar het op dit moment misgaat in de samenleving, in onze onderlinge communicatie en hoe mensen er (helaas) steeds vaker voor kiezen om hun eigen mening te laten voor wat het is.
Natuurlijk aandacht voor de invloed en macht van de Big Tech en de opvallende (en zeker ook angstaanjagende) vergelijkingen met het schrikbeeld dat Georg Orwell in zijn boek '1984' beschreef.
Ik heb dit boek op deze ZomerTipLijst van 2021 gezet omdat ik er van overtuigd ben dat ondernemers nóg beter gaan ondernemen als ze de wereld begrijpen. Ik las dit boek in twee avonden uit, ook omdat het makkelijk leesbaar is én omdat de herkenning - met alles wat we om ons heen zien gebeuren - zo enorm groot is.
Daarom: Dwingeland!
Auteur: Coen de Jong
2.
DROGREDENEN
Een verrassend leuk boekje over een alledaags fenomeen in ons aller communicatie: drogredenen.
Wat zijn deze precies?
En, welke soorten drogredenen zijn er eigenlijk?
In korte hoofdstukjes worden al die drogredenen besproken, met leuke praktijkvoorbeelden maar ook wordt uitgelegd hoe je in een dagelijkse discussie een drogreden kunt herkennen én hoe je ze kunt pareren. Dus, wat is de beste reactie.
Nee, ook dit boekje is niet specifiek een echt ondernemersboekje maar aan de andere kant: ook ondernemers hebben elke dag gesprekken. Hetzij met klanten, hetzij met leveranciers. Of met de eigen medewerkers. (Bijvoorbeeld over de regenboogvlag: praatjes vullen geen gaatjes!).
En soms kunnen die gesprekken leiden tot stevige discussies waarbij toch op het scherpst van de snede een verbaal gevecht ontstaat.
En juist dán is het heel handig als je de aangevoerde drogredenen herkent!
Trouwens... hoe je in de praktijk het pareren van drogredenen herkent, kun je trainen. Ik weet een geweldig debat-trainingsinstituut in Amsterdam dat zich hier dagelijks mee bezighoudt. Echt een aanrader! ;-)
Daarom: Drogredenen
Auteur: Paula Steenwinkel
3.
DE MARKETINGCODE
Als je aan een ondernemer - vooral die in het MKB - vraagt: 'Hoe is het?', dan is het antwoord in bijna alle gevallen: "Druk, druk, druk!".
En daar is meteen alles mee gezegd. Met name de bedrijven in het midden- en ondersegment van het MKB zitten zó in de Waan van de Dag, dat ze eigenlijk niet toekomen aan het opzetten én uitvoeren van wat marketingactiviteiten. Terwijl die ondernemers natuurlijk dondersgoed weten dat marketing heel essentieel is om uiteindelijk op termijn de eigen strategische bedrijfsgroei te garanderen.
Maar ja... waar begin je?
En hoe?
In De MarketingCode worden de 69C's van effectieve communicatiemarketing besproken. Allemaal 1-minuut-hoofdstukjes waarin kort en bondig wordt uitgelegd waar voor het MKB de kansen liggen om iets van je marketing te maken. Het boek kwam in het voorjaar van 2021 uit en werd vrijwel meteen ook een handboek voor studenten marketing en communicatie op o.a. de Hogeschool van Amsterdam.
Zeker weten dat De MarketingCode u nuttige handvatten, haakjes en handigheden biedt, waardoor u met inspiratie na de zomervakantie weer aan het werk gaat. En, waardoor marketing eindelijk een beetje structuur krijgt. Want, zo ingewikkeld is marketing helemaal niet.
Goede recensies overigens voor De MarketingCode:
Ondernemerswebsite 'De Ondernemer' schreef: "Hier is dan ein-de-lijk dé oplossing voor mkb'ers en ondernemende zzp'ers die in de waan van de dag nooit de tijd hebben om structureel marketing te bedrijven."
En de grootste marketingsite van Nederland t.w. FrankWatching schreef: "Deze 69 bouwstenen in inspirerende korte een-minuut-hoofdstukjes leveren ondernemers met groei-ambities gegarandeerd nieuwe ideeën op."
Daarom: De MarketingCode
Auteur: Jerry Helmers
EEN PRETTIGE ZOMERVAKANTIE GEWENST!
VEEL LEESPLEZIER!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
c
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik wil graag alles van de MARKETINGCODE ontvangen:
Lees hier ons privacy statement.