BLOG: Waarom potentiële klanten u per definitie niet vertrouwen... (En hoe u uw bedrijfscommunicatie daarop aanpast!)
27 Oktober 2015 - Categorie AlgemeenWist u dat potentiële klanten u per definitie niet vertrouwen en dat ze u daarom negeren?
U denkt nu misschien ‘dat geldt niet voor mij’ maar het tegendeel is waar. Het is de tijdgeest waarin we leven.
Maar daar is wat aan te doen. We zeggen het u echter wel bij voorbaat: het is een pittige uitdaging.
Durft u?
De WAAROM-vraag is namelijk de essentie geworden van succesvolle bedrijfscommunicatie. Potentiële klanten zijn niet meer overmatig geïnteresseerd in uw bedrijfsprofiel.
Ze hoeven niet meer precies te weten WIE u bent of WAT u vertegenwoordigt. Dat staat bovendien geheel onafhankelijk van de uitdagingen waar u voor staat.
Het gaat er méér dan ooit om dat u uitlegt wat uw achterliggende drijveren zijn.
- WAAROM doet u eigenlijk wat u doet...?
Deze verschuiving in (marketing)benadering is te verklaren.
COLLECTIEF WANTROUWEN
Er is op dit moment in de samenleving sprake van een collectief wantrouwen. De aanwezige transparantie heeft er toe geleid dat we zo’n beetje alles weten van elkaar en dat misstanden sneller aan de oppervlakte zijn komen drijven waardoor er een nieuw cynisme ontstond.
Als we heel recentelijk kijken: Dieselgate! Dit hadden we toch nooit verwacht….? Volkswagen stond altijd voor degelijk en betrouwbaar... Wel, de handelingen bleken er dus overduidelijk niet naar.
Maar wat te denken van de mogelijke omkoping en corruptie bij de toewijzing van het WK voetbal in 2006 aan Duitsland? Tjonge. Zijn zelfs de hardwerkende conservatieve en altijd te vertrouwen Duitsers toch niet te vertrouwen?
Pas op echter; dit stukje over het collectieve wantrouwen gaat niet over Duitsland maar over veel meer. Want, ook wij – in Nederland – hebben onze dagelijkse porties wel gehad....
Ik zet de ellende op een rijtje...
- Hobbelden wij niet met z’n allen van de ene woekerpolisaffaire naar de andere woekerpolisaffaire?
- Hebben banken en financiële instellingen ons willens en wetens structureel in de maling genomen?
- Hoe kon het gebeuren dat een directeur van een woningcorporatie 'gewoon' in een Maserati reed? Van gemeenschapsgeld.
- Euhm... wie gaf het groene licht aan Starbucks om in Nederland belasting te kunnen ontwijken?
- En wat denkt u van de Rabobank die in Mexico crimineel drugsgeld witwaste?
- Oh ja, kunnen we politici nog wel vertrouwen?
- Maar ook: grote bedrijven kunnen hun strafvervolging - door te schikken - gewoon afkopen...
Maar nog veel erger:
- Kunnen we elkaar nog wel vertrouwen? (...)
LEESTIP:
(Dit interesseert u beslist ook)
Kun je de secretaresse
verantwoordelijk maken
voor succesvolle bedrijfscommunicatie?
De grote omslag:
Ik denk dat in 2010 dé grote omslag in Nederland richting dat collectieve wantrouwen ontstond toen iedereen compleet verbijsterd was over de moord op de 12-jarige Milly Boele uit Dordrecht. Ze was een aantal dagen vermist maar ze bleek op de dag van haar verdwijning al vermoord en begraven.
De dader?
De altijd vriendelijke, aardige en charmante buurman, die haar had gelokt met een jong poesje. Haar buurman bleek in het dagelijks leven politie-agent te zijn.
Ja! Een politie-agent!
Tjonge. Kunnen we (dus) een politie-agent ook al niet meer vertrouwen?
Nederland was in shock.
U ongetwijfeld ook.
Er zijn echter nog veel meer vergelijkbare voorbeelden van grote shock.
Van een neuroloog die het leven van zijn patiënten tot een hel maakte (kunnen we dus artsen ook al niet meer vertrouwen?) tot aan onderwijzers en zwemleraren. En ga zo maar door.
- Autoriteiten bleken niet te zijn wie ze zeiden dat ze zijn.
- Autoriteiten zijn geen autoriteiten meer.
Autoriteiten en geloofwaardigheid gingen ineens niet meer hand-in-hand.
En dat heeft onze samenleving een mentale knauw gegeven.
Maar ja, we moeten wel nog verder met elkaar.
Als het even kan.
En dús willen we (veel) meer weten dan voorheen wat de mens achter de mens (achter het bedrijf) is, met wie we mogelijkerwijze zaken gaan doen.
Het simpelweg communiceren van uw bedrijfsDNA werkt dus niet meer.
WAT u bent, is niet meer relevant.
- Het gaat om uw drijfveren.
- Het gaat om uw achterliggende motivaties.
- Waarom doet u wat u doet?
- Wat is de rol van uzelf en van uw bedrijf in deze samenleving?
- Wat is uw (werkelijke) toegevoegde waarde?
- Hoe maakt u de wereld een beetje beter?
En, hoe vertelt u dat allemaal?
DIEPGAANDER...
Het vak van communicatieadviseur of –professional is daarom veel diepgaander geworden.
Deze tijd vraagt namelijk om sensitiviteit en wederkerigheid. Effectieve bedrijfscommunicatie raakt anno nu alle maatschappelijke opgaven.
Uitdagingen in de samenleving mag u niet meer van elkaar isoleren; die moet u aan elkaar zien te koppelen. U moet raken en bewegen.
VOGELVRIJ...
Het advies van communicatieprofessionals is dan ook veel meer gericht op een dialoog waarmee u vertrouwen, betrokkenheid en steun kunt mobiliseren. Pas als dit lukt, dan zult u succesvol zijn.
Zonder strategie op dit thema bent u vogelvrij; u bent aangeschoten wild. Want, u hebt geen verhaal. Men weet misschien wel uw WAT en WIE maar men hoort niets over uw WAAROM.
Voor organisaties is het dan ook van het allergrootste belang om een feilloos gevoel te ontwikkelen met betrekking tot het krachtenveld waarin het spel wordt gespeeld en wat de behoeften van de stakeholder zijn.
Effectieve bedrijfscommunicatie betekent dus leiderschap met een visie en een missie.
Ik ben het met u eens; het maakt de marketingvraagstukken waar u voor staat beslist niet eenvoudiger. Want natuurlijk wilt u goed verkopen, méér omzet halen of een groter marktaandeel bereiken.
Maar u bent uw doelgroepen, (potentiële) klanten en de te veroveren markten uw achterliggende verhaal verplicht. U ontkomt er niet meer aan.
De samenleving is namelijk van iedereen.
Daarom mijn vraag aan u...
- Wat zijn voor u en uw organisatie de drijfveren?
- Waarom doet u wat u doet?
- Wat is úw toegevoegde waarde?
- En, hoe gaat u dat aan de buitenwereld vertellen...?
Ik hoor het graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.