Bestaat het perfecte blog? (Ja, dat bestaat)
Zorg dat de ABCDEF in uw blog zijn verwerkt! (Alleen dán bent u op weg naar het perfecte blog!)
26 Juni 2019 - Categorie AlgemeenContent is King! We weten het allemaal. Maar waar moet een Koninklijk Blog (lees: Het Perfecte Zakelijke Blog) minimaal aan voldoen om de scoringskans zo hoog mogelijk te krijgen?
We zetten in dit blog de belangrijkste aspecten op een rijtje.
U - als ondernemer in het MKB - wilt immers toch ook meer rendement halen uit uw blogs?
U bent er toch ook he-le-maal klaar mee dat uw blogs wél gelezen worden, maar niets opleveren. Zorg ervoor dat de ABCDEF zo optimaal mogelijk worden verwerkt in uw zakelijke blogs! Als u dát doet, dan gaat het rendement van uw blogs omhoog.
Verwerk daarom...
De A van ADRESSEREN
Maak altijd duidelijk - zo snel mogelijk - voor wie het blog specifiek is bedoeld. Welke doelgroep spreekt u aan. Kortom, adresseer meteen. Zo leest u ook aan het begin van dit blog dat we met name de ondernemers in het MKB willen aanspreken.
De B van de BELOFTE
Communiceer ook zo snel mogelijk de belofte die u doet. Met andere woorden: als de lezer het blog gaat lezen, wat mag hij dan verwachten. Zoals ik ook in de eerste regels van dit blog doe: ik doe daar de belofte dat u door het lezen van dit stukje tekst prima handvatten hebt om het rendement van uw zakelijke blogs te laten stijgen.
De C van de CLASH met de status quo
Met een zakelijk blog wilt u altijd het gedrag van uw lezers beïnvloeden. U gaat dus een confrontatie of een 'clash' aan met de status quo. Als de lezer succes wilt bereiken, dan zal hij iets anders moeten gaan doen.
Omschrijf of behandel die clash!
De D van het DRAMATISEREN van uw boodschap
Een goed blog is geen staccato opsomming van wat bullets. Natuurlijk mogen die niet ontbreken; immers, de lezers willen doorgaans ook snel kunnen scannen maar het is altijd aan te bevelen om uw boodschap door middel van een anekdote te illustreren. Kortom, vertel een verhaal. Dramatiseer.
U wilt toch ook net als Jenny, al jarenlang een goede klant van ons, eindelijk structuur aanbrengen in uw communicatie en marketing. Voorheen deed ze maar wat binnen haar organisatie en had ze geen enkele leidraad. Nu heeft ze structuur, onder andere door middel van de CommunicatieCode en haalt ze veel meer rendement uit haar marketinginspanningen. Tot tevredenheid van haar baas uiteraard.
De E van het gebruik maken van de EMOTIE van de lezers
Linksom of rechtsom; u wilt een probleem of een uitdaging van de (potentiële) klant oplossen. En als dat probleem niet wordt opgelost, dan is de klant niet gelukkig. Speel dus in op de emotie die de lezer (de klant) heeft als zijn uitdagingen niet effectief worden aangevlogen. Verwerk die 'emotie' of die gevoelens in de tekst.
De F van de FINALE.
Eindig het zakelijk blog slim en commercieel. De lezer moet het gevoel hebben dat het cirkeltje rond is. Besteed daarom veel aandacht aan de slotzinnen van het blog. Verwerk er bijvoorbeeld een slimme Call-To-Action in. Of, noteer een slotzin die nooit vergeten zal worden. Kortom; de finale moet op orde zijn!
Wij zijn er van overtuigd dat u op weg bent naar Het Perfecte Blog als u bovenstaande aspecten slim en strategisch in uw zakelijke blogs verwerkt. Meer rendement dus!
Hoera!
Veel succes met het schrijven en het publiceren van uw zakelijke blogs!
Trouwens... ook in een speech of pitch kunt u het ABCDEF-format gebruiken. Want net als in een zakelijk blog wilt u uw toehoorder toch ook enthousiasmeren voor uw visie, uw verhaal, uw idee en uw producten en diensten?
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.