Bescheidenheid siert de mens maar niet de ondernemer met zijn bedrijf
Waarom zijn veel ondernemers toch zo media-kopschuw?
18 Oktober 2021 - Categorie AlgemeenDit blog is vooral geschreven voor die ondernemers (in het MKB) die van zichzelf zeggen dat ze 'dat ze niet zo met zichzelf te koop willen lopen'.
Of: 'Dat ze zéker niet met een foto in de lokale krant of op Social Media willen verschijnen met een wat-ben-ik-toch-goed-berichtje!'
Of anders gezegd: wat hierna volgt is voor die mensen die zeggen dat die ‘aandacht niet zo bij hen past’. (“Ik heb he-le-maal niks met Social Media”).
Eigenlijk is dit stukje proza dus gericht op die ondernemers die (te) bescheiden zijn. Het heeft namelijk niet hun voorkeur om in-the-picture te staan. ‘Doe maar gewoon. Dan doe je al gek genoeg’.
Begrijp me niet verkeerd: het is met dit marketing-expertiseblog zeker niet mijn intentie om ondernemers in het MKB ervan te overtuigen dat ze dit juist wel gewoon ‘moeten’ doen en dat ze over die schroom heen moeten stappen. Welnee, blijf gewoon uzelf. Doe vooral niet de dingen die u ook echt niet wilt doen.
Als u niet in the picture wilt staan, hetzij met uzelf of met uw bedrijf en/of producten en diensten, dan is dat vanzelfsprekend uw keuze. Als het niet bij u als persoon past: doe het dan niet.
Toch draai ik de vraag even om, ter prikkeling:
Want, wát is uw antwoord als uw (potentiële) klanten en doelgroepen juist op die Social Media- (en andere media) kanalen heel specifiek op zoek zijn naar informatie over de producten en diensten die u biedt?
Als u zegt: ‘Ik ga mezelf – of mijn bedrijf - echt niet op Instagram promoten’, bent u dan niet bang dat u een kans mist op een contact met potentiële klanten en mogelijke toekomstige omzet?
Marketingpresentaties
In de afgelopen weken was ik her en der in het land uitgenodigd om wat marketingpresentaties te geven, vooral naar aanleiding van mijn boekje ‘De MarketingCode’ dat in januari 2021 uitkwam.
Ik was op bezoek bij enkele bedrijven maar ook had ik het genoegen om voor een klas tweedejaars-studenten marketing te staan op een HBO-instelling. Allemaal hartstikke leuk om te doen en het viel me op dat zowel bij die bedrijven als in deze HBO-klassen er altijd mensen in de zaal zitten die he-le-maal niets hebben met (Social)Media.
Prima uiteraard.
Maar ze vergeten daarbij het antwoord op de vraag, die ik een paar regels hierboven ook al stelde: ‘Maar wát als anderen juist óp die (Social) Media zoeken naar de oplossingen die u biedt.’
Uw belang: meer omzet
U begrijpt – hopelijk – dat u toch echt een (commercieel) probleem hebt als u die (Social) Media op de een of andere manier blijft vermijden. Of, als u er voor kiest om heel bewust niets aan Free Publicity te doen.
Linksom of rechtsom: dit zijn zaken die eigenlijk toch wel een wezenlijk onderdeel zouden moeten zijn van uw marketing en communicatie met de markt. Alles in het belang van meer omzet, de juiste klanten en uiteindelijk structurele bedrijfsgroei.
Hebt u er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht om veel meer naar buiten te treden - in uw communicatie en marketing - met uw certificaten en keurmerken?
Goed, nog steeds hebt u alle recht om te zeggen dat uzelf niet zo in the picture wilt staan.
Prima.
Groei en bloei
Maar, dan zijn er toch nog zeker op dit vlak andere creatieve oplossingen te bedenken om wél die aandacht voor uw bedrijf, uw producten en diensten te genereren op diezelfde media?
Misschien is er wel een mediagenieke collega of medewerker die online – bijvoorbeeld in vlogs – voor een stukje profilering van uw bedrijf kan zorgen. In de MarketingCode is dit trouwens de C van Camera Proof, een van de 69C’s van slimme communicatiemarketing.
Kortom, denk daar eens over na.
Want, als u een ondernemer in het MKB bent én u hebt ambitie voor groei en bloei, dan laat u toch geen enkele kans liggen?
Zullen we daar eens een keertje over sparren?
En dan beginnen we met een discussie over de stelling:
‘Bescheidenheid siert de mens, maar niet de ondernemer!’
Zeg het maar:
EENS of ONEENS?
OH JA... HIERONDER EEN VOORBEELD VAN HOE IK HET ZÉLF DOE:
Afgelopen weekend plaatste ik op mijn persoonlijke Linkedinprofiel onderstaand bericht.
En ja, ik sta er zelf op. Breed lachend. Ik-ik-ik. (En kijk eens hoe goed en vrolijk ik ben).
Maar het ging in essentie niet om mezelf.
Het was simpelweg een berichtje om nog eens de gratis webinars ‘Overtuigend Speechen’ onder de aandacht te brengen die we bij Dé Nederlandse Debatclub in oktober geven.
Van de 18 geplande data in oktober waren er tot mijn vreugde 15 helemaal volgepland en ik wilde eigenlijk die laatste 3 webinars ook vol krijgen.
Zo simpel is het.
Alleen dit eenvoudige ik-ik-ik-berichtje op Linkedin leidde in het afgelopen weekend ertoe dat van die laatste 3 webinars – waar op dát moment nog enkele deelnameplekken beschikbaar waren - er in ieder geval 2 volgeboekt raakten.
Tja… ik ben er blij mee.
Want ik ga online kennismaken met allemaal mogelijke potentiële belangstellende klanten voor de toekomst.
Overigens... U - beste lezer - bent daar natuurlijk ook van harte welkom!
;-)
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.