Au! Dit moet je echt niet communiceren naar je klant!
Wilt u serieus genomen worden uw (potentiële) klant of wilt u serieus genomen worden?
02 September 2015 - Categorie Algemeen
Voor wie is dit blog?
Voor iedereen die meer wil verkopen en daartoe de juiste boodschap wil communiceren.
Elke ondernemer, elke organisatie of elk bedrijf vraagt het zich iedere dag af. 'Wát moet ik nu precies communiceren naar mijn doelgroepen om ze te overtuigen dat ze bij mij kopen?' Of, dat ze op z'n minst geïnteresseerd raken.
Wel, om er achter te komen wat het beste is om te communiceren, kost tijd. Dat vereist enige studie. Maar, we weten ook wat je vooral NIET moet communiceren....
We hebben daarom de 7 grootste commerciële communicatie-dooddoeners op een rijtje gezet! (Wedden dat u ze ook hebt ingezet of... misschien nog wel gebruikt!)
Wij pleiten dan ook overtuigd voor een officieel verbod op onderstaande zeven communicatie-dooddoeners. Verboden te gebruiken! Op straffe van verlies aan omzet en verlies aan marktaandeel. En het risico dat uw potentiële klanten u echt niet begrijpen!
De 7 communicatie dooddoeners:
1. 'De Klant Staat Centraal!'
Au... au... au.... Deze is echt zóóó jaren '80. Dit kan echt niet meer. 'De Klant Staat Centraal' hebben we al zo vaak gehoord dat deze kreet gewoon niet meer geloofwaardig is.
Bovendien heb je een probleem als de klant centraal staat; deze staat dan alleen maar in de weg. Je hebt geen zicht meer op de werkelijke uitdaging!
2. 'We bieden toegevoegde waarde!'
Echt, er zijn nog ondernemers en bedrijven die denken dat 'toegevoegde waarde' een unieke propositie is. Het gekke is echter dat deze zelfde ondernemers op gezette tijden een 'Nee' van hun potentiële klanten ontvangen. Dus, dat een offerte niet wordt verzilverd.
Wel, dan is die schijnbaar aanwezige toegevoegde waarde dus eigenlijk niets waard.
De toegevoegde waarde is niet uniek.
Laten we het zo zeggen: als je last hebt van concurrentie, dan heb je geen toegevoegde waarde. Die heeft de concurrent namelijk al.
3. 'We denken mee met de klant!'
Deze communicatiekreet is misschien wel zóóó jaren zeventig. Want, anno nu, zit de succesfactor er juist in dat je helemaal niet (!) meedenkt met de klant. Want, dan praat je de klant naar de mond. En, als er één ding is waar de klant echt geen profijt van trekt, dan is het als leveranciers hem naar de mond praten.
De klant komt dan geen stap verder.
Anno nu is het credo: je denkt voor de klant, je denkt mee met zijn uitdagingen.
4. 'Win-Win-situatie'
Nee hoor, deze is het niet. En deze mag het ook nooit meer worden. Als je namelijk spreekt van een Win-Win-situatie dan suggereer je dat er maar twee partijen in het proces zijn. En zo werkt het niet meer in de huidige ondernemerstijden.
Je ziet namelijk een duidelijke opkomst van de netwerksamenleving. Ondernemers zijn 'genoodzaakt' om meer en meer met elkaar samen te werken simpelweg vanwege het feit dat het bijna onmogelijk is om zélf de technologische ontwikkelingen bij te houden. De klassieke opdrachtgever-opdrachtnemer modus verdwijnt.
Maar er is nog iets; we zitten in een tijdgeest waarin ondernemers steeds meer gezamenlijk maatschappelijke problemen en knelpunten willen oplossen. Als je al iets met deze commerciële dooddoener zou willen doen (in tegenspraak tot dit advies van ons), zeg dan: Win-Win-Win-situatie.
De maatschappij moet ook wat te winnen hebben!
5.'Afspraak is afspraak!'
Gek. We roepen dit bijna altijd. Iedereen. En toch zijn er altijd conflicten en misverstanden. Advocaten varen er wel bij.
En tja, als iedereen dit roept: wat is er dan nog zo bijzonder aan?
Helemaal niets.
'Afspraak is afspraak' moet een norm en een waarde zijn. Het is daarom geen unieke propositie.
6. 'The Sky Is The Limit!'
Hmmm... wij horen deze vrij veel. Alles lijkt dus mogelijk. Maar, in de praktijk valt dat toch heel aardig tegen.
Hoe dat komt?
Ondernemers denken toch nog te veel vanuit hun eigen product en begrijpen niet de werkelijke uitdaging van hun opdrachtgevers en klanten. Maar als ze dat ineens wel gaan doen, dan ontdekken ze toch wel wat beperkingen die ze zelf niet kunnen oplossen. Dan blijkt niet The Sky The Limit. Zelfs al op ooghoogte begrijpen we elkaar niet meer en lijken de grenzen bereikt.
Overigens... deze kreet heeft ook met ambitie te maken.
We hebben kort geleden al iets op Mars kunnen laten landen. Iets verder dan The Sky dus. Kan ook voor u gelden. Beperk u zelf niet. Daar heeft de klant namelijk helemaal niets aan.
7. 'Wij denken in oplossingen'
Het zou toch wel héél merkwaardig zijn als u dat niet zou doen. Is dit niet de basis van uw bestaansrecht als ondernemer, als bedrijf? Want laten we eerlijk zijn: er zijn nog heleboel bedrijven die het goed doen. Blijkbaar bieden zij een oplossing voor hun opdrachtgevers. Het versterkt hun bestaansrecht.
En juist daarom is de kreet 'Wij denken in oplossingen' geen unieke propositie.
Het is uw basisgen!
Jahaaa.... we realiseren het ons goed.
Dit blogje is wellicht schrikken voor u. Maar we vertellen het u met een doel.
Te vaak gebezigde metaforen zijn namelijk gewoon vervelend en hebben geen attentiewaarde meer. Wetenschappers hebben onderzocht dat de hersenen (van uw doelgroep) niet meer worden gestimuleerd als ze een beschrijving ontvangen (van een product, dienst of dienstverlening) die ze al vaak hebben gehoord. De boodschap is niet meer uniek. De boodschap is gewoon.
De woorden en kreten zijn leeg geworden. Ze hebben echt geen inhoudelijke betekenis meer.
En, u wilt toch niet gewoon zijn. U wilt opmerkelijk zijn!
Er zijn meer commerciële dooddoeners!
We hebben ze in een ander blog op een rijtje gezet
Lees verder >>>
Wanneer u uw verhaal vertelt, maak daarom dan altijd gebruik van creatieve metaforen, analogieën en sprekende taal. Vermijd clichés, modekreten en jargon. Uw doelgroepen luisteren niet naar een boodschap die ze al miljarden keren hebben gehoord.
Veel succes!
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.