10 verbeterkansen voor het MKB bij het bouwen van een nieuwe website
Nooit meer dat horrorscenario (het kostte te veel geld, het duurde te lang en we kregen niet wat we vroegen!)
18 September 2019 - Categorie Algemeen
Leestijd: 2 minuten en 13 seconden (zeer nuttige tijdsinvestering!)
Het is de schrik van elke organisatie. Op een gegeven moment besluit u dat u een nieuwe website gaat bouwen. Iedereen is enthousiast. Er wordt zelfs een projectleider aangesteld.
Natuurlijk maakt u budget vrij en ‘vol goede moed’ gaat iedereen van start. Uiteraard in samenwerking met een webbureau. En dan op een gegeven moment – gedurende de looptijd van de bouw van de website – groeit bij u het onbehagen.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
Er is gedoe, ineens ontdekken we dat we budgetten overschrijden en dan hebben we het al helemaal niet gehad over het niet halen van de gestelde deadlines.
De ‘goede moed’ zakt een ieder in de schoenen.
Uw project is een horrorscenario!
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
Ik ben ervan overtuigd dat veel marketing- en communicatiemedewerkers alsook de directeur/eigenaren van bedrijven in het MKB wel iets van het bovenstaande herkennen.
Daarom zet ik in dit blog de 10 redenen op een rij waarom het zo vaak misgaat.
Ik doe dat vooral om u een spiegel voor te houden en waar voor u – zowel bij het huidige als bij toekomstige websiteprojecten – de kansen tot verbetering zitten. Het einddoel is nl. helder: u hebt helemaal geen behoefte aan (weer) een horrorscenario bij het bouwen van een nieuwe website!
U wilt nooit meer concluderen....
-
... het kostte te veel,
-
... het duurde te lang en...
-
... we kregen niet wat we vroegen.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
10 verbeterkansen voor het MKB bij de bouw van een nieuwe website:
1/10
U bent te goedgelovig (u stelt geen kritische vragen)
Ik weet het. Dit is een nogal boude constatering van mij. Ik realiseer me dat ik nogal met de deur in huis val om te stellen dat u ‘te goedgelovig’ bent. Maar ik meen het wel. Waarom beoordeelde u de beloftes van uw websiteleverancier – bijvoorbeeld in het offertetraject – als ‘goed’? Doet u dat op basis van zijn blauwe ogen?
De bottomline: denk kritisch! En, stel dan kritische vragen.
Want, vragen stellen is een kunst!
2/10
Uw leverancier stelt geen kritische vragen
Uzelf bent geen websitebouwer. Daarom huurt u een partij in die dat voor u doet. Natuurlijk ben ik het met u eens dat u van uw websitebouwer mag verwachten dat de technische jongens en meisjes, die daar werken, verstand van zaken hebben.
Juist daarom moeten ze u ook bestoken met vele kritische vragen. Tot u er bij wijze van spreken helemaal moe van wordt.
Uw leverancier moet in zijn vraagstelling kunnen aantonen dat hij niets aan het toeval overlaat en dat hij constateringen en conclusies niet openlaat voor meervoudige interpretaties.
Uw leverancier móet echt onvoorwaardelijk duiken in uw bedrijfsprocessen. Hij zal zijn licht moeten opsteken bij gebruikers in de keten en andere stakeholders. Hij kan het zich niet veroorloven om alleen met u - de baas of eindverantwoordelijke - in gesprek te staan. Een goed webbureau is op zoek naar alle mogelijke dwarsverbanden. Ja, u krijgt dan veel vragen voor uw kiezen maar beschouw deze tijd als een zeer nuttige investering; die vele kritische vragen dienen uw commercieel en organisatorisch belang.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
3/10
U hebt geen Functioneel Ontwerp laten maken
Hier kan ik natuurlijk heel wijs iets over zeggen. Ik heb er ook best wel wat verstand van, maar ik verwijs u in deze toch heel graag naar een prachtig blog van een webbureau uit mijn netwerk.
De bottomline daar is: een webbureau kan pas een offerte maken als er een functioneel ontwerp is geschreven en getekend.
Euhm… u weet niet wat een Functioneel Ontwerp is?
Wel… daar zit al waarschijnlijk de reden dat uw project een horrorscenario werd.
4/10
Uw leverancier praat alleen in technisch jargon
Do I Need To Say More? De bits en bites, de HTML-codes en de javascripten vliegen u om de oren maar u hebt geen flauw benul waar het precies over gaat. Eis (lees: dwing dit vriendelijk af!) dat uw (potentiële) leverancier zich in gewone-mensen-taal uitspreekt.
Vertel hem steeds opnieuw dat het u eigenlijk geen fluit uitmaakt hoe iets precies achter de schermen is gebouwd, maar dat u uitsluitend het eindresultaat beoordeelt. U hoeft niet tot in de detail te weten hoe het motorblok is opgebouwd. U wilt met uw auto van A naar B kunnen rijden.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
5/10
U vertrouwt te veel op resultaten uit het verleden
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En, je bent zo goed als je laatst gescoorde doelpunt. Maar wát als het niet lukt om dat doelpunt opnieuw te scoren? Vaar dus niet blind op uw vaste websitebouwer over wie u eigenlijk altijd zéér tevreden was!
Met dit statement wil ik uiteraard geen goede huwelijken kapot maken maar… het is NOOIT een overbodige luxe om eens rond te kijken. Verandering van spijs doet eten. Om maar even in clichés te blijven.
Vraag dus elders ook voorstellen op en ga in gesprek. U kunt die (andere nieuwe) potentiële leverancier dan meteen toetsen aan alle andere bullets uit dit lijstje.
Bovenal: u bent weliswaar tevreden over uw websitebouwer, maar de tijden veranderen snel. En uw nieuwe project is anders!
6/10
U vraagt te weinig offertes op
Deze sluit uiteraard aan bij punt 5 uit dit lijstje. De bottomline: vraag zo veel mogelijk offertes op! Ook bij partijen waar u nog nooit eerder van hebt gehoord. U moet uiteindelijk iets kunnen vergelijken. En wie weet hoe die andere partijen u plots kunnen inspireren.
7/10
U weet niet of uw leverancier (echt) alle technische kennis in huis heeft?
De technologische ontwikkelingen gaan ra-zend-snel. (Ja, ik word er zelf soms ook wel eens moe van! – Je moet als professioneel communicatieadviseur ook overal vinger aan de pols houden!).
Maar los van alle offerte- en projectvraagstukken: heb het met uw (potentiële )leverancier ook eens over visie! Probeer te ontdekken hoe zij hun eigen kennis steeds verbreden. Hoe houden ze zelf al die technologische ontwikkelingen bij? Vraag hen hoe zij over 5 en over 10 jaar in het vak staan? Welke trends zien zij?
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
8/10
U had zelf geen écht plan
Ja, dit kan natuurlijk ook. U weet zelf eigenlijk niet precies wat u wilt. Wel, dan is sowieso punt 2 uit dit bulletlijstje meteen van toepassing maar uiteindelijk ligt ook de bal bij u. Wát wilt u eigenlijk bereiken met uw website?
Vorig jaar vroeg ik eens rond – enigszins informeel – wat de reden was voor ondernemers en bedrijven om een (nieuwe) website te (laten) bouwen. De antwoorden verrasten mij. Het was heel vaak in de trend van: ‘We willen goed gevonden worden’ en ‘Een website is toch je visitekaartje’. Maar ook: ‘Zo kunnen we blogs (*) plaatsen en onze kennis delen’.
Maar waarom werd er niet geantwoord...
‘Wij willen een website omdat we daar geld mee willen verdienen!’
Tja....
(*) - Ik ben overigens niet tégen het publiceren van blogs. Sterker nog, ik ken een goede professionele zakelijke MKB-blogger, die ik u graag aanbeveel... ;-)
9/10
Pas op als leverancier over Agile en Scrum begint…
Misschien gebruikt uw websiteleverancier termen als ‘Agile’ en ‘Scrum’. Zo van: ‘Zo werkt dat tegenwoordig. We hakken het hele project in kleine delen en we maken korte sprints binnen die kleine delen.’ Of zoiets.
Wel… het kán natuurlijk voor uw organisatie werken maar vraag altijd heel kritisch aan uw potentiële leverancier waarom hij denkt dat Agile en Scrum voor uw organisatie gaat werken. En blijf ‘waarom’ vragen.
Mijn stelling: Agile en Scrum zijn de opmaat voor makkelijke budgetoverschrijdingen. Je kunt beter van te voren een excellent en sluitend Functioneel Ontwerp laten maken. Elimineer de interessantdoenerij.
10/10
Wat gebeurt er met uw website als uw leverancier failliet gaat?
Oei… u hebt dan toch echt een probleem. Hebt u hier wel eens aan gedacht? Anticipeert u wel voldoende op zo een horrorscenario? Het zal u maar gebeuren. Uw digitale slagkracht loopt namelijk gevaar.
Ik verwijs u daarom overigens met plezier naar een eerder blog, dat ik schreef in januari 2018. U kunt daar zelfs nog geheel gratis het boek DIGITALE SLAGKRACHT bij mij aanvragen.
Ik breng het dan persoonlijk bij u langs.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder ónder deze afbeelding!
Tot slot...
Ik wens u veel geluk, wijsheid en… commerciële digitale slagkracht!
En, een geweldige en waardevolle leverancier!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Dit blog was eerder gepubliceerd op 12 september 2017 en is van een update voorzien voor deze publicatie.
Lees hier ons privacy statement.